en nl fr
______________________________
Bio
Laure-Anne Jacobs studeerde monumentale kunsten in het Sint-Lucas Academie in Gent, volgde film en videokunst DKO aan de Koninklijke Academie van Antwerpen en volgde diverse aanvullende opleidingen in interactieve media in Brussel en Bergen. Ze nam deel aan verschillende tentoonstellingsprojecten, vaak met een kunstintegrerende inhoud. Fotografie, video of film, internet en interactiviteit vormen de basis voor de vormgeving van haar werk. Inhoud krijgt hierbij vorm en wordt expressief gestuurd met de beste aangepaste tools. Kunstexpressie is voor Laure-Anne Jacobs een concrete uiting dat gebaseerd is op de interpretatie van een verhalende omgeving en werkelijkheid.
De audiovisuele media en digitale netwerken zijn voor Laure-Anne Jacobs de aanleiding om kunst in vraag te stellen. Daarbij vormen integratie en interactie met het maatschappelijke wezenlijke pijlers van haar kunstprojecten. Publieke ruimte, maatschappij en wereld vormen voor Laure-Anne Jacobs het uitgelezen kader om die interactie te realiseren en uitdrukking te geven aan de achterliggende betekenissen. Interpretaties van een bestaande werkelijkheid krijgen onder meer door digitale afdrukken, fotografische beelden, film en installaties op die manier concrete vorm.
Laure-Anne Jacobs is medeoprichter en actief kunstenaar van het digitaal media platform Larbitslab en werkt sinds enkele jaren samen met Bénédicte Jacobs, onderzoeker in sociale media aan de Vrije Universiteit Brussel. Samen vormen ze het LarbitsSisters duo. Larbitslab werd opgericht in 2011 en is een onderzoeksgroep in Brussel die zich toelegt op onderzoek en ontwikkeling van digitale kunstprojecten. Daarbij worden thema’s behandeld rond het gebruik van internet zoals regelgeving rond 2.0 praktijken, privacy en digitale identiteit.
______________________________
Geplande tentoonstellingen
Photosynthesising Flowerpots, As Above, So Below, TOKAS Creator-in-Residence 2023 Exhibition, Tokyo Arts and Space Hongo
> 19/8/2023 – 24/9/2023
Een selectie tentoonstellingen en presentaties
- 2023
Crypto Miner Car, Life/Likeness, ICC Annual 2022 Exhibition, ICC InterCommunication Center, Online exhibition venue: https://hyper.ntticc.or.jp/, Tokyo, JP
- 2022
Crypto Miner Car, Life/Likeness, ICC Annual 2022 Exhibition, ICC InterCommunication Center, Tokio, JP
Crypto Miner Car, NTAA’22 – International Art Exhibition For New Technology, Liedts-Meesen Foundation, Gent, BE
- 2021
Crypto Miner Car, < MTL > CONNECT 2021 – The Digital Springs, On-site Moving Programme / Montreal-Brussel, CA-BE
Crypto Miner Car, TACTUS – 17th Athens Digital Arts Festival, Museum of Modern Greek Culture, Athene, GR
Crypto Miner Car, Gluon Art & Research, Brussel, BE
- 2020
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, ISEA 2020, Montreal, CACrypto Miner Car, Entropies, Regional STARTS event on future energies, Snowball, Harelbeke, BE
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, Currency, New Media Gallery, New Westminster, Vancouver, CA
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, The Question of Intelligence – AI and the Future of Humanity, Anna-Maria and Stephen Kellen Gallery, New York, USA
- 2019
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, Mind the Deep – Artificial Intelligence and Artistic Creation, Shanghai Ming Contemporary Art Museum (McaM), Shanghai, CH
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, Lying Sophia and Mocking Alexa – An Exhibition on AI and Art, Hyundai Motorstudio Art District 798, Beijing, CN
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, Brussels in SongEun: Imagining Cities Beyond Technology 2.0, SongEun ArtSpace, Seoul, KO
- 2018
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, ERROR – The Art of Imperfection, Drive, Berlijn, DEBitSoil Popup Tax & Hack Campaign, NOVA New Media Interactive Art Prize, BIG HOUSE Contemporary Art Center, Wuhan, CN
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, CyberArts 2018, Prix Ars Electronica Exhibition, OK Center for Contemporary Art, Linz, AT
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, Enter the BitRepublic, Gluon Platform for Art, Science and Technology, Brussel, BE
BitSoil Popup Tax & Hack Campaign, Media Fast Forward, and& summit & festival, Leuven, BE
- 2017
bitSOIL trader, Internet Yami-Ichi (インターネットヤミ市), iMAL Center for Digital Cultures and technology, Brussel, BE
-
bitREPUBLIC, John Doe in the Metacity / Utopia & Distopia in Architecture, Halles Saint-Géry, Brussel, BE
- 2016
bitREPUBLIC, Blockchain Fact. Fiction. Future, Showcase, iMAL Center for Digital Cultures and Technology, Brussel, BE
-
eu4you, exhibition Coding/Decoding Borders, antiAtlas, Espace Architecture Flagey-ULB, Brussel, BE
- 2015
Algorithmic Tube Tales, RRI-ICT forum, iMAL Center for Digital Cultures and Technology, Brussel, BE
-
Algorithmic Tube Tales, D.ART, Mechelen 2015, BE
- 2014
TubePlot, Art & Digital Technologies: Disruptive Innovation practices for an Unknown Future, Bozar Electronic Arts Festival (BEAF), Brussel, BE
-
TubePlot, Vice versa: From research to media arts, Quinzaine numérique 2014, Bergen, BE
-
TubePlot, exhibition Citysonic #12, International Sound Arts festival, Bergen, BE
-
TubePlot, 20th International Conference on MultiMedia Modelling, Dublin, IR
- 2013
MyMiniMaxiLoveLife, 5th International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment, Numediart Institute for Creative Technologies, Mons, BEThe Flanograph, Sensing by Interface Design, 5th International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment, Numediart Institute for Creative Technologies, University of Mons, BE
The Flanograph, Flânographier l’espace : pour une poétique computationnelle de saisie de l’expérience Urbaine, HyperUrbain 4: Hybrid Mobility, Valenciennes, FR
The Flanograph, Conference Art and Geography Aesthetics and practices of spatial knowledges, University of Lyon, FR
- 2012
Measurements, het opmeten van het stadsleven, digitale tracks, Antwerpen Zuid, BE
- 2010
Dunkerque Views, artist-in-residence, stedelijke omzwervingen, een subjectieve studie over de stad Duinkerken, La Plate-Forme, Dunkerque, FR
-
Overzichtstentoonstelling Fotografiecircuit Vlaanderen, FoMu, Antwerpen, BE
- 2009
Kortrijkse Taferelen, interactieve taferelen rond de stad Kortrijk, in samenwerking met De Kortijkse Schouwburg en de Stad Kortrijk, Kortrijk, BE
- 2008
Fotografiecircuit Vlaanderen, Organic Urbanisation, reizende tentoonstelling in Vlaanderen, BE
- 2007
Life Cycle, online kunst op Antwerp Internet Art, I.P.V. Antwerpen, Antwerpen, BE
- 2003
Kunstaffiches in abribus, E.N.E.R.G.I.E., Brussel, BE
- 2002
Wijk Up, Wijk Up, Brugge, BE
- 2001
Kunst in het Zoniënwoud, Fagus, i, f, Brussel, BE
- 2000
Telenicc, Video met kunstenaarsminuten, uitgezonden op ‘télé Bruxelles’ (2001), Brussel, BE
______________________________
Publicaties
- Brussels in SongEun: Imagining Cities Beyond Technology 2.0, Laurence Geoffrey’s, Ltd., Top Process, pp. 33-35.
- Lying Sophia & Mocking Alexa, Hyundai Motorstudio Beijing, Gioia Xu, New Media Art Production Collaborator: HELU Culture Communication, pp. 9.
- CyberArts 2018, International Compendium Prix Ars Electronica, Ed. Hannes Leopoldseder, Christine Schöpf, Gerfried Stocker, series: CyberArts, 2018. 256 pp., 578 ills.
- Flânographie, Eulalie Pierquin & Duo LarbitsSisters, in: 100 Notions pour l’Art Numérique, coll. 100 notions, Paris, Les Éditions de l’Immatériel
- Scenarizing Metropolitan Views: FlanoGraphing the Urban Spaces, Cathal Gurrin et al. (Eds.): MMM2014, Part II, LNCS, Springer, pp. 11-21.
- Flânographier l’espace : pour une poétique computationnelle de saisie de l’expérience Urbaine , HyperUrbain 4 : Mobilité et Parcours Hybrides, dir. Khaldoun Zreik, Europia Productions
- Metropolitan Views. Étude pour un dispositif de prototypage de la ville, projet d’étude réalisé dans le cadre de la résidence d’artiste, La Plateforme, Dunkerque, mei 2010
- Fotografiecircuit Vlaanderen 2008-2009, Figura, Jan Van Broeckhoven
- E.N.E.R.G.I.E., NICC Brussel, Schepenambt van Cultuur van de Stad Brussel, 2004
- Sint-Jozef, Stills van het leven (2002), Brugge 2002, LA. Jacobs
- Kunst in opdracht (2000), Vlaams bouwmeester bOb Van Reeth and K. Laenen, Brussel 2000
- Telenicc, Brussel 2000, J. Timmermans